پژوهشهاي مربوط مزيت رقابتي اغلب در سطوح بنگاه يا صنعت مورد نظر قرارگرفته، اما نگاه كلانتر يعني بررسي مزيترقابتي در سطح ملي و بهصورت جامع كمترمورد توجه پژوهشگران بودهاست. در اين مقاله براي حل اين مشكل و با برگزيدن نگرشي كاراييمحور و توجه به حضور وروديهاي هر كشور به محاسبه كارايي آنها در مزيترقابتي پرداخته ميشود. مباني نظري با تعريف مفهوم مزيت رقابتي آغاز و به مدل مزيت رقابتي كشورها كه توسط پورتر طراحي شده، ختم ميشود. اين مسير از مدل رياضي قوي تحليل پوششي دادهها كمك گرفته ميشود، اين مدل براي برآورده كردن هدف دوسويه ما و لحاظ كردن همزمان منابع و نتايج بسيار مناسب است. مدل الماسگون پورتر در مجموع شش مؤلفه ورودي براي بررسي مزيتهاي رقابتي كشورها تعريف ميكند. در اين مدل مزيتهاي رقابتي عبارتند از صادرات و سرمايهگذاري مستقيم خارجي ورودي كه در پژوهش بهعنوان خروجي استفاده ميشوند. توجه به پژوهشهاي قبلي كه روي اين مدل انجام گرفته و به كميشدن اين مدل انجاميده، پژوهشگر از همين مدل كمي براي جمعآوري دادهها استفاده و سعي كرده با انتخاب رويكرد مناسب تحليل پوششي دادهها به محاسبه كارايي بپردازد. با توجه به انتخاب 112 كشور و 12 شاخص ورودي و دو شاخص خروجي نتيجه حاصل ايران را با كارايي 67/68 درصد در رتبه هفتاد قرار ميدهد. بررسي روند كارايي سالهاي 2000، 2003 و 2006 ابزاري براي استمرار ارقام كارايي حاصل ميكند. در اين روند ايران با يك رشد سهمگين كارايي كه حاصل كاهش واردات كالاهاي توليدي و افزايش سرمايهگذاري مستقيم خارجيست به كارايي كامل در سال 2006 ميرسد.