اين پژوهش بهمنظور شناخت وضعيت فعلي و نقاط ضعف نظام اطلاعات بازاريابي شركتهاي متوسط و بزرگ صنايع غذايي انجام شده است. نظرها و مدلهاي مختلفي هم از مطالعات پيشينهي پژوهش و هم از طريق مصاحبه با خبرگان جهت انتخاب مدل جمعآوري شد كه اغلب آنها بهدليل ارتباط مستقيم با موضوع آسيبشناسي سازماني غيرقابل استفاده بودند. از اينرو تنها بر روي مدلها و شيوههاي پژوهش مورد استفاده در مطالعات سيستم-هاي اطلاعات بازاريابي تمركز شد و در نهايت مدل مك لوود و راجرز، بهخاطر فراواني استفاده از آن و همچنين جامعيت متغيرهاي مورد بررسي، مبناي اجراي اين پژوهش قرار گرفت. بهدليل حساسيت و اهميت نقش بازاريابي در صنايع غذايي، شركتهاي متوسط و بزرگ فعال در اين صنعت، بهعنوان جامعهي آماري پژوهش تعريف شدند. دادهها از طريق پرسشنامه و از 120 نمونه شامل مديران و كارشناسان بازاريابي شركتهاي منتخب، گردآوري شد و پس از تجزيه و تحليل اطلاعات و تبيين وضعيت موجود و نقاط ضعف نظام بازاريابي، راهكارهاي بهبود در دو سطح دولت و بنگاهها ارايه شده است. برخي از مهمترين ضعفهايي كه شناسايي شدند، بروز نبودن امكانات و تجهيزات كامپيوتري، نارسايي در عمليات سازمان بازاريابي، ضعف در حمايت مديريت و دسترسي ناكافي به منابع اطلاعات بازاريابي هستند.